Humanoiden stonden dit weekend centraal in Peking, niet vanwege hun gratie of snelheid, maar voor een spannende, volledig autonome 3-tegen-3 voetbalwedstrijd die volledig op AI draaide – geen menselijke controllers, geen afstandsbestuurders.

De details

Elke robot ter grootte van een kind was uitgerust met sensoren en ingebouwde AI die alles regelde, van veldnavigatie tot besluitvorming.

Het resultaat was een mix van slow-motionbotsingen, wankele sprints en af en toe balbezit, allemaal met een indrukwekkende mate van autonomie.

Booster Robotics leverde zijn T1-humanoïde voor de wedstrijd, terwijl vier universiteitsteams op maat gemaakte algoritmen ontwikkelden voor perceptie, strategie en beweging.

Robots werden ontworpen om zichzelf na een val weer rechtop te zetten; degenen die dat niet konden, werden door mensen op een brancard van het veld gedragen.

Waarom het belangrijk is

Het RoboLeague-toernooi, een voorproefje van de World Humanoid Robot Games, is een manier om de interesse te vergroten en de vooruitgang in multi-agent AI en sensortechnologie te versnellen. China’s enorme investering in robotica maakte van deze wedstrijden zowel een proefterrein als een spektakel – hoewel soms komisch, is de AI ronduit indrukwekkend.