In het Japanse Henn na Hotel is het eerste wat je opvalt wat er ontbreekt: mensen. In plaats daarvan word je ingecheckt door robots – van mensachtigen tot dinosaurusbots – die de toon zetten voor een verblijf op het scherpst van de snede, meldt Wired.

De details

Henn na Hotel is zowel een functionele lodge als een showcase voor robotica en dient als testbed voor toekomstige serviceautomatisering.

De robots communiceren in meerdere talen, met behulp van natuurlijk klinkende, gesynthetiseerde stemmen en geprogrammeerde etiquette, waaronder buigen en knikken.

Kamersleutels worden machinaal verstrekt en veel kamers worden ontgrendeld met gezichtsherkenning, waardoor er geen pasjes of mechanische sleutels nodig zijn.

Een robotpiccolo bezorgt bagage in de hotelkamers, terwijl een spraakgestuurde “tulpenrobot” naast het bed de verlichting, temperatuur en conciërgefuncties regelt.

Waarom het belangrijk is

Gasten zeggen dat de aanwezigheid van robots in het hotel zowel fascinerend als griezelig is. Toch is de charme soms ver te zoeken achter de sciencefictionlaag: robots kunnen haperen bij ingewikkelde vragen of onhandig reageren op menselijke eigenaardigheden, waardoor sommige gasten de hulp van menselijk personeel inroepen, dat indien nodig kan ingrijpen.